söndag 2 maj 2010

Kungsängsliljor


Våra vänner köpte ett litet sommarnöje i närheten. Vi blev glada, och ännu lyckligare när jag fick se en tjock rabatt med mycket mörklila Kungsängsliljor invid vedboden. Lyckan svällde när vännerna såg längtan i mina ögon och sa - ta och gräv upp en tuva och ta hem !
Sagt och gjort, där stod de i en zinkhink under sommaren för jag vågade inte låta dem leva fritt i vår trädgård pga en mycket nyfiken och grävglad äldre vovdam. Till hösten bestämde jag plats, planterade och gjorde korstecknet när den nyfikne inte hunnit runt hörnet. Vintern stod meterhög i år, men strax innan var den grävglade förbi en sväng och jag chippade efter andan, men men . . .

Har sedan försökt glömma och det var nog därför jag inte SÅG förrenns det var helt uppenbart att där stod en hel liten tuva som ändå lyckats vända sig uppåt igen mot vårljuset !
Vilken lycka !
När jag sedan fick syn på något som likande det första trodde jag inte det var sant. Där mitt uppe på den gamla komposten stod en tuva till, hade tömt det sista i botten av zinkhinken efter den hastiga planteringen - några frön eller lökar hade funnits även där, det är fantastiskt !

Liljorna trivs bäst på fuktiga strandängar men håller tydligen tillgodo med vår väldrenerade sandjord. Läste att de flesta bor i just Kungsängen utanför Uppsala där ett slag mellan Danskar och Svenskar stod för länge sedan och för var stupad Dansk växte en rödlilarutig blomma upp och för var Svensk en ljusgul, de är mycket ovanliga, så då förstår vi hur det gick den gången.


Inga kommentarer:

Besökare idag