måndag 3 januari 2011

Fåglarna

Här kan man sitta och spionera på fåglar och drömma om vad som skall planteras i vår. Första sommaren med växthus. Som jag drömt i 15 år !
Började gräva och röja för 2 år sedan och nu känns det nästan overkligt att sitta här.


Vårt växthus är nästan klart, det fattas en dörr ( är på gång enl. den jag lever med )
Grillade korv i mellandagarna med julbesöket. När det vart dax att ringla senapen över vände vinden, gjorde en gir in genom dörren ( utan dörr ) . . . ja vi ät upp och gick in ( in alltså )
Men jag ger inte upp kan inte vänta till våren, har införskaffat två eldkorgar !

I förrgår såg jag att drivan växt inåt . .
och den lär nog inte smälta i första taget. Där var också små spår i snön som ledde in.



Vinter igen, och det känns som en fortsättning på den förra, vår sommar och höst liksom försvann i en dröm och jag vaknar till igen förra året, märkligt.

Vi skottar minimala gångar där vi snubblar fram, matar fåglarna eller . . . skottar fram gångarna igen.

Solen . . vart tog den vägen ? ett overkligt ljus utan några skuggor, vecka efter vecka . . . .





Matar våra fåglar med frysta vindruvor, Bahh
verkar ju mer än lovligt inställsamt, men vill man ha hjälp med att jaga bladlöss och mördarsniglar så får man bjuda till när det behövs.
Och det ser så jädra snyggt ut när en smilfink till koltrast sitter på kanten av en gjutjärnskorg på fot med sin oranga näbb om en druva, jag lovar.


När jag tömmer komposthinken är det nästan lite besvärligt, man vill ju att det skall se lite läckert ut mot snön, kaffesumpen gör det svårt.
Här om dagen hade jag stor utrensning i skafferiet , gamla gryn och några paket fikon från förra året gjorde det hela lite mer estetiskt tilltalande, även för trastarna.
Ja, jag vet det låter lite knasigt men det är nog en yrkesskada.
Funderar på bananer . . . hmm snyggt . . . .tiggda från mataffären alltså . . . en inte alltför ruttna då . .

Inga kommentarer:

Besökare idag